Herinrichting Lycklamaweg
Gemeente Weststellingwerf wil de Lycklamaweg verkeersveiliger maken. Daarom worden er plannen gemaakt om de weg anders in te richten. Aanwonenden en andere belanghebbenden worden hierbij betrokken. Via deze pagina houden we je op de hoogte.
Begin 2024 is de herinrichting van de Lycklamaweg weer opgepakt. Na verschillende bijeenkomsten met de klankbordgroep en een informatieve sessie met de gemeenteraad, zijn er schetsontwerpen gemaakt. Op 18 juli konden omwonenden de schetsontwerpen bekijken en hierop reageren.
Op dit moment worden alle reacties verwerkt. De schetsontwerpen worden op basis hiervan aangepast en er wordt een voorlopig ontwerp gemaakt. De gemeenteraad neemt uiteindelijk een besluit over het plan.
Schetsontwerp
De Lycklamaweg is ingedeeld in drie verschillende delen (wegprofielen), omdat de wegbreedte per deel verschilt. Voor elk deel van de Lycklamaweg zijn één of meerdere schetsontwerp(en) uitgewerkt. Je kunt de schetsontwerpen van de verschillende wegprofielen hieronder bekijken.
Daarnaast onderzoeken we de volgende mogelijkheden om de verkeersveiligheid te verbeteren: wegkruisingen, oversteekmogelijkheden voor fietsers en voetgangers, verspringing of rotonde bij de Grote Vuurvlinder (nabij scholen) en wegafsluitingen van zijwegen.
Wegprofiel 1
Het voorstel voor het eerste deel van de Lycklamaweg is dat fietsers een eigen fietspad krijgen en voetgangers een eigen stoep. Hiermee vergroten we de verkeersveiligheid.
Wegprofiel 2
Op het tweede deel van de Lycklamaweg is de weg smaller en er zijn parkeerplaatsen langs de weg. In het schetsontwerp komen fietsers daarom op de rijbaan, de parkeerplaatsen worden behouden en er is voldoende ruimte voor voetgangers. Op de autorijbaan komt een overrijdbare scheiding tussen de rijrichtingen. Dit zorgt ervoor dat automobilisten het gevoel hebben dat de rijstrook smaller is, waardoor er langzamer gereden wordt.
Een alternatief voor deze variant is om fietsers en voetgangers samen te brengen op (te) smalle eigen weg. Hier is nog geen 3D schetsontwerp van.
Wegprofiel 3
Voor het laatste wegprofiel zijn twee schetsontwerpen gemaakt: 3a en 3b. Er is op dit wegdeel veel ruimte. Daarom krijgen fietsers een eigen fietspad met daarnaast een stoep voor voetgangers. In schetsontwerp 3a is een haag geplaatst tussen het fietspad en de autorijbaan. Het nadeel hiervan is dat aansluitende wegen, zoals de Grote Vuurvlinder en de in- en uitrit van het tankstation, hier minder goed op kunnen worden aangesloten.
In schetsontwerp 3b krijgen fietsers ook een eigen fietspad en komt er een stoep naast voor voetgangers. Deze inrichting is hetzelfde als wegprofiel 1. Aan de zijkanten is ruimte voor extra groen. Ook wordt de weg iets verschoven. Dit zorgt ervoor dat de snelheid niet te hoog wordt, zoals bij een lange rechte weg.
Contact
Voor vragen of een reactie op de schetsontwerpen kun je contact opnemen met de gemeente via:
E-mail: lycklamaweg@weststellingwerf.nl
Telefoonnummer: 140561