Gemeente Weststellingwerf lanceert meldpunt voor huurders
Sinds 1 juli 2023 geldt de wet goed verhuurderschap. In deze wet staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Houdt een verhuurder zich hier niet aan? Dan kunnen inwoners dat vanaf nu melden bij de gemeente. Gemeente Weststellingwerf heeft hiervoor een eigen meldpunt gelanceerd.
‘‘De wet geeft ons als gemeente een aantal mogelijkheden om huurders te helpen bij problemen met hun verhuurder. De verhuurder moet zich aan een aantal regels houden. Zo mag hij niet discrimineren of intimideren en niet teveel borg vragen. Houdt de verhuurder zich niet aan de regels? Dan kan de huurder of woningzoekende gebruikmaken van ons meldpunt’’, vertelt wethouder Hanneke Zonderland.
Voor wie is het meldpunt?
Het meldpunt is er voor huurders van particuliere huurwoningen. Maar ook voor woningzoekenden die problemen ervaren met een verhuurder. Huurders van Woningstichting Weststellingwerf en WoonFriesland kunnen hun melding doen bij hun eigen corporatie.
Wat kunnen inwoners melden bij het meldpunt?
Huurders en woningzoekenden kunnen het volgende melden bij de gemeente:
- Discriminatie bij het toewijzen van een woning;
- Intimidatie door een verhuurder;
- Meer dan twee maanden kale huur als borg;
- Onredelijke servicekosten;
- Geen schriftelijke huurovereenkomst;
- Geen informatie van verhuurder over de algemene rechten en plichten ten aanzien van de woning;
- Dubbele bemiddelingskosten;
- Bij verhuur aan een arbeidsmigrant gelden daarnaast nog specifieke regels.
Melden kan online via de website van de gemeente, telefonisch of door schriftelijk een formulier in te vullen. Dit kan ook altijd anoniem. Al maakt dat het soms wel lastig om de melding in behandeling te nemen.