Asbest verwijderen
Hoe weet u of u te maken heeft met asbesthoudend materiaal?
Met het blote oog is het onmogelijk om te zien of een materiaal asbest bevat of niet. De enige manier om hierachter te komen is door een materiaalmonster in een laboratorium te laten analyseren. Bij een materiaal dat als ‘verdacht’ moeten worden beschouwd, moet er dus altijd van uit worden gegaan dat dit materiaal asbest bevat.
Hoe herken ik asbestverdachte materialen?
Kijk hiervoor op de Asbestwegwijzer.
Moet ik asbest verwijderen?
U bent (nog) niet verplicht om asbesthoudende materialen te verwijderen. Als het asbesthoudende materiaal niet wordt losgemaakt/beschadigd/bewerkt etc., mag u het gewoon laten zitten. Er zijn vanuit de rijksoverheid plannen om het verplicht te stellen dat asbesthoudende materialen die aan de buitenlucht zijn blootgesteld (dakplaten e.d.) op den duur verwijderd worden, maar hiervoor is op dit moment nog geen concrete wetgeving.
Wilt u asbesthoudende materialen verwijderen en inleveren? Dat kan alleen met een goedgekeurde sloopmelding. Die doet u via het Omgevingsloket online. Minimaal 5 werkdagen vóórdat u begint als het gaat om sommige plaatmaterialen, maar minimaal 28 dagen als het gaat om andere materialen. U moet een sloopmelding doen vóórdat u het asbesthoudende materiaal uit/van een gebouw(tje) gaat verwijderen. Het is dus niet de bedoeling, en ook niet toegestaan, om asbesthoudend materiaal uit/van een gebouw(tje) te verwijderen en om vervolgens daarna nog even een ‘toestemmingsbriefje’ bij de gemeente te halen voor het inleveren bij de milieustraat.
Wat kost het?
Voor het doen van een sloopmelding rekent de gemeente geen kosten.
Als u een asbestinventarisatierapport moet laten opstellen zijn daar wel kosten aan verbonden. Dit geldt in een dergelijk geval ook voor het laten verwijderen van het asbesthoudende materiaal. Het is dan raadzaam om offertes op te vragen bij een paar verschillende bedrijven. Een overzicht van deze bedrijven vindt u bij Ascert.
Mag u het asbesthoudende materiaal zelf verwijderen? Dan kunt u maximaal 35 m2 plaatmateriaal gratis inleveren bij ons afvalbrengstation.
Subsidie
De gemeente Weststellingwerf kent geen subsidieregeling voor het verwijderen van asbesthoudend materiaal, maar de provincie en de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO) bieden hiervoor wel geregeld subsidiemogelijkheden aan. Zie hiervoor www.fryslan.frl en www.rvo.nl.
Wat moet ik doen?
Volg de volgende procedure als u asbesthoudend materiaal wilt (laten) verwijderen:
- Doe een sloopmelding op Omgevingsloket online, minimaal 28 werkdagen vóór u begint. Als het alleen gaat om dakplaten, die voldoen aan de voorwaarden om zelf te mogen verwijderen, geldt een termijn van minimaal 5 werkdagen.
- Na uw melding krijgt u een acceptatiebrief. Daarin staat precies wat u moet doen.
- Mag u het asbesthoudende materiaal zelf verwijderen? Verpak het dan goed; dubbel in stevig plastic (zoals landbouwplastic). Plastic is eventueel ook verkrijgbaar op de Milieustraat. Het materiaal mag daarnaast niet beschadigd zijn. En er mogen geen asbestvezels vrijkomen.
- Lever het materiaal vervolgens in bij het afvalbrengstation. Neem de acceptatiebrief mee.
- Meld vervolgens bij de gemeente dat u klaar bent met de werkzaamheden. Uiterlijk de 1e werkdag erna. Hoe dat moet, staat in de acceptatiebrief.
Verwijdert u materiaal dat asbestverdacht is, maar geen asbest bevat? (asbestgelijkend materiaal )
Dan volgt u de volgende stappen:
- Vul het online formulier Acceptatie Asbestgelijkend Materiaal in. Dan krijgt u van ons een brief waarin wij bevestigen dat het materiaal geen asbest bevat. Let op, u moet bij het online formulier altijd bewijsstukken meesturen waaruit blijkt dat het gaat om materiaal dat geen asbest bevat.
- Verpak het materiaal goed, net als asbesthoudend materiaal: dubbel in stevig plastic (zoals landbouwplastic). Het materiaal mag niet beschadigd zijn.
- Lever het materiaal in bij het afvalbrengstation. Neem onze bevestigingsbrief mee.