Toeslagenaffaire

De Belastingdienst heeft fouten gemaakt bij het toekennen van Kinderopvangtoeslag. Dit wordt ook wel de toeslagenaffaire genoemd. Als je hierdoor getroffen bent, word je gecompenseerd door de Belastingdienst. Maar soms is die compensatie niet genoeg. Er kunnen ook problemen op andere vlakken ontstaan. Je kan dan via de gemeente hulp krijgen. Dat noemen we brede ondersteuning.

Brede ondersteuning voor gedupeerden

Brede ondersteuning is hulp binnen belangrijke onderdelen van je leven. Welke hulp jij nodig hebt, kunnen we alleen samen bepalen. Dat doen we in een gesprek. We kijken daarin met elkaar waar jij steun bij kunt gebruiken en wat jij nodig hebt. Hiervoor kijken we naar vijf leefgebieden: financiën, wonen, zorg, gezin en werk. Het doel van de ondersteuning is dat je een nieuwe start kunt maken. Hoe die nieuwe start er uit ziet en wat daarvoor nodig is, is maatwerk. In het gesprek kijken we per ouder en/of kind wat je nodig hebt.

Hieronder lees je enkele voorbeelden

Voorbeelden van brede ondersteuning

  • Misschien heb je hulp nodig bij uitleg over zaken die je ingewikkeld vindt. Of hulp bij zaken waar je tegenop ziet. Bijvoorbeeld zaken op een rijtje zetten en overzicht over je geld en geldzaken krijgen.
  • Het kan ook zijn dat je je ergens zorgen over maakt en je graag wilt dat iemand met je meedenkt. En je de weg wijst naar de juiste hulp. Hulp om je thuissituatie te verbeteren, om werk te vinden, of bij gezondheidsproblemen. De hulp kan voor jou zijn, voor je kinderen of voor het hele gezin.
  • Wanneer je het fijn vindt kan onze medewerker vanuit de gemeente bij gesprekken zijn die je met de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) hebt. Die gesprekken gaan vaak over de beoordeling van je financiële compensatie en schade. Onze medewerker kan ook helpen bij het indienen van je private schulden.
  • Heb je specialistische hulp nodig, zoals van een psycholoog? Dan is het goed om ook dat te bespreken met onze medewerker. Ook daar kunnen we je bij helpen.
  • Soms heb je ook hulp in of rond het huis nodig. Zoals onderhoud dat je eerder niet kon doen door je problemen met de kinderopvangtoeslag. Ook dat kan je met de medewerker bespreken. Samen kijken jullie wat in jouw geval passende hulp is.

Plan van aanpak

De medewerker van de gemeente houdt overzicht over de hulp aan jou en je gezin, en houdt contact om met je te bespreken of alles goed loopt. Ook stellen jullie samen een plan van aanpak op. Hierin staan alle afspraken over de hulp die je krijgt. Je krijgt dit plan ook thuis. Zo kun je nog eens rustig alle afspraken nalezen. Heb je vragen? Dan kun je ook die altijd aan de medewerker stellen!

Met wie heb je contact bij onze gemeente?

In onze gemeente kun je terecht bij het gebiedsteam. Bij hen kun je terecht voor de brede ondersteuning en eventuele vragen m.b.t. de afhandeling van schulden door de toeslagenaffaire.

Contact opnemen kan via het gebiedsteam, 0516 -691233 of gebiedsteam@weststellingwerf.nl.

Waar heb je recht op?

  • Alle aangemelde ouders, gedupeerde kinderen en hun gezinnen hebben recht op hulp via de brede ondersteuning;
  • Hulp wordt voor iedere ouder en ieder kind op maat gemaakt. Er wordt daarbij gekeken wat precies nodig is om een nieuwe start te maken. Je gemeente helpt je daarbij ruimhartig.
  • Welke hulp voor jou het meest passend is en wordt gegeven, bespreek je met je gemeente. Samen kijk je wat mogelijk is.
  • De hulp wordt altijd gegeven op basis van een plan van aanpak. Daarin staan de afspraken die jij samen met je gemeente hebt gemaakt over de hulp die je nodig hebt;
  • Om de doelen uit het plan van aanpak te halen, kán de gemeende ondersteunend daaraan spullen of middelen verstrekken. Maar dat hoeft niet. Soms is andere hulp meer passend.
  • Het geld dat je vanuit UHT hebt gehad als compensatie of als schadebedrag, speelt nooit een rol bij het bepalen van welke hulp je nodig hebt voor een nieuwe start;
  • Blijkt na toetsing door UHT dat je volgens hen niet gedupeerd bent? Dan houdt de hulp in het plan van aanpak één maand na ontvangst van de eindbeschikking van UHT op. We kijken in die maand samen of we je op een andere manier – via het reguliere hulptraject van de gemeente – kunnen helpen.

Waar heb je geen recht op?

Veel ouders denken dat ouders en kinderen recht hebben op geld of spullen van de gemeente. Of dat gemeenten vanuit de Spuk (Specifieke Uitkering) een vast bedrag per ouder beschikbaar hebben. Of dat iedereen altijd precies hetzelfde krijgt. Dat is niet juist. En het zorgt soms voor verwarring en teleurstelling. Of boosheid. Wij kijken per ouder en/of kind naar de persoonlijke situatie en wat nodig is om een nieuwe start te maken. De Spuk is een speciale beleidsregeling waarmee de rijksoverheid financiële middelen beschikbaar stelt aan gemeenten. Dat geld is bedoeld om alle regelingen in de hersteloperatie uit te kunnen voeren. In dit geval dat de brede ondersteuning (hulp) aan ouders en kinderen.

Is het mogelijk om kosten los van een plan van aanpak achteraf te vergoeden?

Nee dat kan niet. De brede ondersteuning is altijd verbonden aan een doelstelling op een of meerdere gebieden. Dit komt in een plan van aanpak. Het plan van aanpak is een voorwaarde. Er moet altijd een reden voor het krijgen (en doelstelling) in het plan van aanpak staan. We kijken naar de situatie nu – op het moment dat de ouder zich meldt voor de brede ondersteuning.

Meer informatie

Blijf op de hoogte van alle regelingen van de kinderopvangtoeslagenaffaire op

herstel.toeslagen.nl/